Hur?

1. Definiera problemet, fråga varför och hur.
2. Hitta idéer, involvera och utveckla.
3. Skapa formen, leverera och utvärdera.

Att titta på vad andra har gjort och sedan kopierar det är lättaste sättet.
Men mycket där ute har gjorts utan visuell träning, så vem vill använda något som ger motsatt effekt.
Med vårt konstanta och bottenlösa scrollande blir kraven högt ställda på hur vi skall kunna nå ut med budskapet. Ett tydligt och relevant budskap är det som kommer göra skillnad.

Är gamla modeller och processer döda?
Till viss del men flera fungerar fortfarande utmärkt och då som snabbspår till nya idéer och kreativitet. 
Vi gör oftast bara vad gruppen kräver av oss. Om vi vill försöka göra skillnad räcker det inte att döpa om samma saker med buzzwords eller trendiga begrepp bara för att slippa hantera uppdragets verkliga problem.

Briefen
Läsa andras tankar praktiseras inte så en brief kan var avgörande för att förstå syftet med uppdraget. Men lämnar briefen inget utrymme att tänka fritt blir det bara en order och sådana skapar inget engagemang. Därav ingår det i alla uppdrag att låta hjärnorna storma för att komma fram till bästa lösningen. Finns det ingen brief skapar vi den tillsammans. Med ett gemensamt mål och lika värderingar blir vi ett team.

Formen kommer på slutet
En bärande idé svarar på två frågor: 

#1 Är den begriplig utan ansträngning för mottagaren?
#2 Skapar den ett engagemang?

Idén är alltså avgörande och den blir oftast logisk först efter den har accepterats. 

Garantier?
Finns det tid och resurser rekommenderas tester då lösningarna kommer inte genom resonemang.
Det som dock erbjuds i varje uppdrag är;
Uppdragets karaktär ses alltid i ett större sammanhang.
Konceptuellt tänkande går före punktinsatser.

Löser Bror Duktig alla problem och då helt själv?
Självklart inte. Som en miniprenör i ett produktivt nätverk av do:ers sker det vid behov i samarbete med andra och då bara med dom bästa. Kan vara t ex en copywriter, PR-strateg, projektledare eller fotograf.

Resan kommer inte alltid bli linjär.
Häng på och låt se vart vi hamnar!

ps. ”Vi måste sticka ut!!”
En återkommande fras. Motfrågan; vad vill vi uppnå med vårt budskap? En sak är säkert, det är algoritmerna som styr om vi skall lyckas eller ej. Så vill man synas utifrån the Tech Giants perspektiv måste man vara provokativ, debattera, våga vara udda för att rankas högre.
För att uppnå detta högre tillstånd tillför många kortlivade effekter eller förväntade texter då innehållet är sökmotoroptimerat in absurdum. Ser vi mottagaren som en tänkande individ, då vill vi hellre ha ett ärligt och äkta innehåll som engagerar. Never give up, kämpa på!
Det rör på sig!​​​​​​​ Skapa uppmärksamhet är enkelt...
Back to Top