Vem?

Bror Duktig Design – en oberoende, lojal och engagerad designstudio med lång erfarenhet av marknadskommunikation. Tar korta och långsiktiga uppdrag med en tydlig affärsmässig mening och syfte. Implementera lösningarna efter behov i valda digitala och/eller traditionella medier.

Det som erbjuds, förutom ett aktivt lyssnande, är följande:

Tjänsten
Leda designprocessen med eller utan produktion. Multidisciplinärt, användarcentrerat och med fokus på kommunikationsdesign. Tar korta eller långsiktiga uppdrag med tydlig affärsmässig mening och syfte. Genom att begränsa antalet uppdrag garanteras fullt fokus. I större sammanhang erbjuds även mätbara resultat. 

Riktigt bra på
Definiera (problemet), skapa (idéer) och leverera (top-notch visuell kommunikation). Och detta görs hands-on.

Söker främst 
Uppdrag och samarbeten som är gränsöverskridande. Där kommunikationen fyller ett syfte istället för att bli meningslös eller obegriplig nonsens.

Tomas Dahlgren – jag har ett kommersiellt, erfarenhetsbaserat tänkande. Är en snabb och pragmatisk producerande designer med ett ambitiöst och genuint intresse. Berättar och visar gärna mer ingående vid relevanta förfrågningar. Finns bara ett sätt att gå vidare; testa och resten är upp till bevis.
Uppdragsgivare – idag och ifrån tidigare liv
Mitt digitala DNA
Någon viskade tidigt i mitt öra; Lär dig yrket och hantverket men se till att utbilda dig i ”desktop publishing” och satsa då på Apple. Från sagt till gjort, med en Macintosh och Page Maker 1.0 i verktygslådan öppnades nya kreativa dörrar.

Men det som blev galet i utvecklingen var att många fick för sig att idéerna sitter i datorn.
Flertalet av dagens programvaror leder oss till lösningar som oftast bygger på effekter och inte våra egna idéer. Utmana er själva. Datorn kommer förbli ett fint verktyg men ens idé måste vara starkare än Creative Clouds samtliga appar tillsammans.
Det jag själv behövde uppdatera var den övergripande digitala förståelsen i vår nya värld.
Fråga dem bästa är mitt motto. En del i lösningen var kursen Digitala Strategier på Hyper Islands.
Uppmanar ängsliga marknadschefer att fortsätta fokusera på det ni är bäst på, KPIs, MROI med mera. Men fråga experterna innan ni satsar hela er budget på digitala plattformar som inte ser människan som en tänkande individ. Vill ni bygga relationer med er målgrupp så sker det genom att ni förtjänar deras förtroende och tid.

Min digitala verktygslåda är idag påfylld och kan möta upp vilket uppdrag som helst.
Framtiden var lite bättre förr så man stannade längre
Allt har sin tid. Efter mer än två decennier på några förstklassiga byråer blev det i egen verksamhet nya framgångar skall skapas. Ser ljust på framtiden men det kommer kräva förändringar på flera plan av oss alla.
Där historia och nutid möts skapas framtid 
Vi behöver varandra. Låt dem äldre möta dom yngre och vise versa men gör det till något naturligt.
Oftast finns ett äkta intresse att ge tillbaka av ens goda och dåliga erfarenheter. 
Det har inte uppstått någon ny art. Vi är rätt upp och ner bara människor som söker ett sammanhang och mening. Och detta vill vi kommunicera mellan oss. Utveckla oss istället för att upprepa oss, borde vara målet med livet.
Medlemskap och andra engagemang
Att ge tillbaka har vi inbyggt i oss men det krävs ett ömsesidigt intresse. Då jag inte kan erbjuda praktikplats sker samtal och möten med nya förmågor bl a som medlem i nätverket Media Evolution. Jag var med när Media Evolution City öppnade upp 2012 genom att hyra en touchdown. Blev en passande omstart. Idag säkert inte lika homogent som då.

Är medlem i bl a Svenska Tecknare, en intresseorganisation som organiserar och representerar illustratörer, grafiska formgivare, animatörer och serieskapare.

Utöver branschnära engagemang är crowdfunding, att hjälpa bättre behövande, fascinerande när man får ta del av en människas eller organisations resa mot ett högre mål. Mikrolån är ett sätt, i mitt fall görs det genom Kiva.
I bakspegeln
Det gäller att hålla blicken framåt och ifall det finns, ta rygg på någon. Tittar jag bakåt går det inte att glömma, Arbmans var Sveriges förlovade byrå under en lång tid. Hel del ”galna män” kom och gick. Den heliga målsättning; ”Krångla inte till det” fungerar lika bra idag. Är du intresserad, klicka dig vidare till Old School här nedan. Eller stanna kvar med mig och blicka framåt.
Back to Top